Gebruik van Weerklank

In onderstaande plaatsen wordt Weerklank in de erediensten gebruikt:

Aalst, Alblasserdam (Ichthuskerk), Alphen ad Rijn (Sionskerk), Amersfoort (Joriskerk), Amstelveen, Amsterdam (Noorderkerk), Apeldoorn (Eben-Haëzer), Arnhem (De Rank), Asperen, Barendrecht (wba), Barneveld, Bedum, Bennekom (CGK), Benschop, Benthuizen, Bergambacht, Bunschoten, Bussum, Den Haag, Dirksland, Dussen, Ermelo (NK-Zuid), Garderen, Genemuiden, Goedereede, Goes (Levensbron), Gouda (St. Jan), ’s Gravenmoer, Groot-Ammers, Harderwijk (GK), Hazerswoude, Hei- en Boeicop,  Hendrik-Ido-Ambacht (Elim), Herwijnen, Hoogblokland, Hoogeveen (Grote Kerk), Hoornaar, Houten, IJsselmuiden (wijk 2), IJsselstein, Kampen (wijk B), Kamperveen, Katwijk aan Zee (Ichthus en Sion), Klaaswaal, Kinderdijk-Middelweg, Kootwijk-Kootwijkerbroek, Krabbendijke, Krimpen ad Lek, Langerak, Leerdam, Lelystad (’t Lichtschip), Lexmond, Loenen aan de Vecht, Maarssen, Maassluis (Groote Kerk),  Maassluis (CGK, Bethelkerk), Meerkerk, Meteren, Molenaarsgraaf, Middelharnis, Mijdrecht (CGK), Nieuw-Beijerland, Nieuwerkerk aan den IJssel (Oude Kerk), Nieuweroord-Noordeschut, Nijkerk, Nunspeet (CGK),Nunspeet (Hulshorst), Onderdendam, Onstwedde, Opperdoes (CGK), Oud-Beijerland (CGK), Oude Tonge, Oudewater-Hekendorp, Papendrecht (West, Sionskerk)Putten, Reeuwijk (Ichthuskerk), Renswoude, Rhenen, Ridderkerk (Singelkerk en Boezemkerk), Ridderkerk (CGK), Rijssen, Rotterdam-Centrum (de Samaritaan), Rotterdam-Zuid (Maranathakerk), Rouveen-Staphorst, Scherpenzeel, Schoonhoven, Schoonrewoerd, Sliedrecht, Utrecht-West (CGK, Matteüs), Veenendaal (Oude Kerk en Julianakerk), Voorthuizen, Wageningen, Waardenburg-Neerijnen, Westbroek, Wijngaarden, Wijnjewoude, Willige Langerak, Wilnis, Woudenberg (wijk 2), Zegveld, Zeist (Pniël/Oude Kerk), Zoetermeer (Oosterkerk), Zijderveld, Zwartebroek-Terschuur, Zwijndrecht (Oude Kerk), Zwolle (Jeruzalemkerk).

Hierbij vier opmerkingen:

  1. Wij noemen deze plaatsen niet, om hiermee als het ware een beweging in de kerk te duiden of te vormen. We noemen ze wel om gemeenten en kerkenraden, die zich over liturgische vragen buigen, ter bemoediging te wijzen op verwante gemeenten: uw vragen zijn niet locaal en worden niet voor het eerst gesteld, maar zijn ook elders breed herkend.
  1. Deze lijst zou misschien nog uit te breiden zijn. Wij noemen hier slechts de namen van plaatsen waar de bezinning binnen de kerkenraad is afgerond en met de gemeente is gedeeld, waarop Weerklank is ingevoerd of binnenkort wordt ingevoerd. Daarbij noemen wij alleen die gemeenten,
    – die het ons persoonlijk hebben meegedeeld;
    – die het zelf in de openbaarheid hebben gebracht middels beleidsplannen, kerkbodeberichten of liturgieën, die online voor iedereen toegankelijk zijn.

Ook zijn hierbij gemeenten, waar Weerklank wordt gebruikt naast andere bundels.

  1.  Binnen deze gemeenten wordt Weerklank op een zeer diverse wijze gebruikt:
    – de ene gemeente zingt er in alle diensten psalmen en gezangen uit: bv. zonder verdeelsleutel, of met verdeelsleutel: 5+1 / 4+2 / 3+3 / 2+2+2, etc. etc.;
    – een tweede gemeente gebruikt alleen de nieuwe psalmen en zingt de gezangen alleen in de voorzang of in bijzondere diensten;
    – een derde gemeente gebruikt juist alleen de gezangen als aanvulling op de oudberijmde psalmen;
    – een vierde gemeente gebruikt Weerklank alleen in de éne wijk, of in het ene kerkgebouw, of in de morgendienst wel en de middagdienst niet, etc.etc.

Met zulke verdeelsleutels kan de gemeente dus op maat worden bediend.

  1.  De aanschaf van Weerklank is binnen deze gemeenten ook verschillend:
    – de ene gemeente vraagt alle gemeenteleden een bundel aan te schaffen;
    – een andere gemeente koopt voor alle gemeenteleden bundels, die in de kerkbank blijven liggen;
    – een derde gemeente schaft een abonnement aan op de digitale ontsluiting van de database; om zodoende teksten te kunnen overnemen op een beamer, liturgie of zondagsbrief.

Lees hier drie verhalen uit de praktijk:

Lees hier overwegingen bij de vergelijking met andere bundels.